:

Egy hét és megszűnik az Ügyfélkapu: még nem késő cselekedni!

Egy hét és megszűnik az Ügyfélkapu: még nem késő cselekedni!

Kezdésnek foglaljuk össze a legfontosabb tudnivalókat:

január 16-án az Ügyfélkapu néven ismert belépési megoldás megszűnik, ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy pusztán felhasználónév és jelszó segítségével nem lehet majd belépni az olyan felületekre, mint például az EESZT, a magyarorszag.hu, az eSZJA, az ONYA és a többi ügyintézésre szolgáló állami webfelület. Az Ügyfélkapu+ január 16. után is használható lesz belépésre az állami webfelületeken. Az Ügyfélkapu+ mellett már a DÁP alkalmazás is használható, illetve január 16-át követően is alkalmas lesz arra, hogy belépjünk azon oldalakra, amiket korábban az Ügyfélkapu segítségével értünk el.

Összefoglalva: január 16. után az ügyintézős oldalakon (EESZT, eSZJA, ONYA stb.) a belépés gombra kattintva a jelenlegi Ügyfélkapu, Ügyfélkapu+ és DÁP mobilalkalmazás opciók helyett már csak két lehetőség lesz elérhető: az Ügyfélkapu+ és a DÁP mobilalkalmazás. Továbbá az elektronikus személyi igazolvány, a telefonos azonosítás és az arcképes azonosítás sem lesz használható arra, hogy belépjünk az állam által üzemeltetett, ügyintézésre használható webfelületekre.

Szajki Bálint / 24.hu Január 16-án eltűnik az Ügyfélkapu opció.

Hogyan regisztrálható Ügyfélkapu+?

Amit tudni kell: az Ügyfélkapu+ ugyanaz, mint az Ügyfélkapu, csak ki van egészítve kétfaktoros azonosítással. A felhasználónév és jelszó nem változik, csupán arról van szó, hogy ezek megadása után kétfaktoros hitelesítéssel igazolni kell, hogy tényleg mi lépünk be valamelyik rendszerbe, és nem próbálnak visszaélni az adatainkkal.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy szükséges egy hitelesítő szoftver (nem muszáj az Ügyfélkapu+ által ajánlottakat használni, de cikkünkben az egyszerűség kedvéért mi most csak ezekkel foglalkozunk), és a már megszokott felhasználónév és jelszó megadása után a választott megoldásban megjelenő kód begépelésével igazolható, hogy valóban mi szeretnénk belépni valamelyik állami webfelületre.

Az Ügyfélkapu+ az alábbi megoldásokat javasolja:

Google Authenticator (Android, iOS) – a beállítási útmutató ide kattintva érhető el. Microsoft Authenticator (AndroidiOS) TOTP.APP (nem kell okostelefon) – a beállítási útmutató ide kattintva érhető el. Verifyr (nem kell okostelefon) – a beállítási útmutató ide kattintva érhető el.

NAGYON FONTOS!

A cikkünkben nem véletlenül szerepel a Google Authenticator (magyarul: Google Hitelesítő) linkje, a Play Áruházban sok alkalmazás próbálja magát a keresőóriás megoldásának eladni, a felhasználókat átverve, bevételszerzés érdekében. Ha az applikáció pénzt kér, akkor jó eséllyel rossz alkalmazást töltött le.

Hogyan használható a DÁP?

2024. szeptemberében indult el a Digitális Állampolgárság Program (DÁP), melynek célja, hogy idővel minden okmányunk egyetlen mobilalkalmazásban elérhetővé váljon, illetve az okostelefonos alkalmazás segítségével egyszerűbb legyen az online ügyintézés – a működéséről és a jelenleg elérhető funkciókról korábban részletes cikkben számoltunk be. Az applikáció már letölthető (itt az androidos verzió, itt pedig az iOS változat), és használható arra, hogy a megszűnő Ügyfélkapu és a megmaradó Ügyfélkapu+ helyett ezzel lépjünk be az állam által üzemeltetett webes felületekre.

A DÁP-os belépés menete lépésről-lépésre:

Ellátogatunk valamelyik (EESZT, eSZJA stb.) oldalra. Rákattintunk a Belépés gombra. Kiválasztjuk a DÁP mobilalkalmazás opciót. A megjelenő QR-kódot beolvassuk a telefonunkon lévő DÁP alkalmazás jobb alsó sarkában lévő QR-kód beolvasása opciót választva. Megnyomjuk a telefon képernyőjén megjelenő Belépés gombot.

Ez a megoldás még egyszerűbb is, mint a felhasználónév, jelszó és autentikációs kód megadása, és pont ez is lenne a lényeg, ugyanakkor a DÁP alkalmazás használatához előbb regisztrálni kell, ami jelenleg még nem egy kifejezetten egyszerű feladat.

Varga Jennifer / 24.hu

Hogyan regisztrálható a DÁP?

A cikkünk publikálásának pillanatában két lehetőség van rá:

Regisztráció egy kormányablakban: bármelyik kirendeltségben időpontfoglalás nélkül, és az alkalmazás ígérete szerint nagyjából 20 percet vesz igénybe az egész folyamat. Regisztráció eSzemélyi igazolvánnyal: erre egyelőre csak a 2021. 06. 23. után készült okmányokkal van lehetőség, és itt szükség lesz az aktivált eSzemélyi igazolványra, valamint a hozzá tartozó PIN-kódra. Itt nagyon fontos kiemelni, hogy az új típusú eSzemélyi igazolvány nem jelenti automatikusan azt, hogy azt aktiválták – amennyiben a kiállításkor ez nem történt meg, úgy muszáj lesz személyesen intézni a regisztrációt egy kormányablakban.

Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy a DÁP alkalmazás használatához iOS 16 vagy Android 10, illetve ezeknél újabb operációs rendszer szükséges, tehát olyan régi telefonokon, amikre nem elérhetők ezen szoftverek, nem tölthető le az applikáció.

Amennyiben ezzel a problémával szembesülünk, nincs veszve minden, hiszen még mindig ott az Ügyfélkapu+ regisztráció lehetősége, ami elvégezhető okostelefon nélkül is – erről itt írtunk részletesebben.

Fontos továbbá az is, hogy amennyiben telefont váltunk, újra be kell regisztrálni az alkalmazásba, vagyis aktivált eSzemélyi hiányában ismét be kell menni egy kormányablakba, hogy elvégezhető legyen a művelet.

Kapcsolódó Kipróbáltuk az alkalmazást, amivel kiválthatjuk az okmányainkat Szeptember elsejével elindult a Digitális Állampolgárság Program, melynek köszönhetően egyre több ügyet tudunk majd intézni a mobilunkról.

The post Egy hét és megszűnik az Ügyfélkapu: még nem késő cselekedni! first appeared on 24.hu.