A Brutalist és az AI használat
Pár napja robbant ki, hogy pár jelenleg is Oscar esélyes film AI-t használt a készítése során. Ezek például az Emilia Perez, és hát a Brutalist. Most nem nagy dolgokat jelentett, de hát nyilván apró lépésekkel terjed majd ez az egész, aminek a végpontja nem tűnik fényesnek. De maradnék a tényeknél.
Jancsó Dávid, a Brutalist vágója ejtette el véletlenül még január 11-én, hogy a film használta a Respeecher AI céget. Jancsó tegnap, 20-án meg is védte a filmet, miszerint csak a magyarul elhangzó mondatokat tették hihetőbbé, hogy még nekünk magyaroknak is valóságosnak tűnjön. (Ez sikerült is, hiszen az egyik amit hallani lehetett itthon a filmről, hogy Brody jól tolja a magyart.) Konkrétabban először szétszenvedték az igazi színészekkel utómunkában, aztán próbáltak más hasonlító hangokat, de egyik sem működött, és ezután nyúltak az AI-hoz, pontosabban a Respeecher céghez. Igyekeztek a színészek alakítását megőrizni, többnyire csak nehezen kiejthető betűket cserélgettek elvileg.
A fő védelem:
There’s nothing in the film using AI that hasn’t been done before. It just makes the process a lot faster. We use AI to create these tiny little details that we didn’t have the money or the time to shoot.
A rendező Brady Corbet is hasonlókat mondott nem sokkal később, hogy használtak kiejtés trénert, és csak a végső lökés volt ez a fajta hozzányúlás:
Adrien and Felicity’s performances are completely their own. They worked for months with dialect coach Tanera Marshall to perfect their accents. Innovative Respeecher technology was used in Hungarian language dialogue editing only, specifically to refine certain vowels and letters for accuracy. No English language was changed. This was a manual process, done by our sound team and Respeecher in post-production. The aim was to preserve the authenticity of Adrien and Felicity’s performances in another language, not to replace or alter them and done with the utmost respect for the craft.
Elvileg szó volt olyasmiről, hogy még valami tervrajzokat is generáltak a film vége felé, de erről Jancsó nem beszélt, a rendező meg azt mondta, hogy minden kézzel rajzolt, és direkt néz ki gagyi digitálisnak:
Judy Becker and her team did not use AI to create or render any of the buildings. All images were hand-drawn by artists. To clarify, in the memorial video featured in the background of a shot, our editorial team created pictures intentionally designed to look like poor digital renderings circa 1980.
A Deadline megkereste a kérdéssel a színészek szakszervezetét, és a forrásaik szerint a hangtisztítás megszokott gyakorlat, szóval csak az a kérdés ez mennyivel lépte át a határt, hiszen például a Bohemian Rhapsody éneklése is több hang keverékéből adódott össze, és Oscart ért. Főleg ugye, hogy elvileg ezért is sztrájkoltak pár éve.
Igazából nem tudom eldönteni, hogy mennyi sima machine learning amivel senkinek nincs baja, és mennyi tényleg a végtelen illegális tartalomra épülő plágium gép (LLM) ebből. Gondolom ez a lényeg, ha a határ nem egyértelmű, akkor könnyebb átlépni is.
(Ui: Conclave sweep az Oscaron???)
Hasonló tartalmak
Elkezdődött az új Dexter-sorozat forgatása
- SG.hu - mozi
- 21 Jan, 2025