Csak addig utálják az emberek az autómentes városokat, amíg ki nem próbálták

- Forbes
- 30 Jun, 2022
- Címkék: #Zöld # környezetvédelem # légszennyezettség # zöld
A városi autósforgalom enyhítésével lényegében mindenki jól járna, a kérdéskör mégis óriási indulatokat vált ki az emberekből. Az autók kivonása a belvárosi forgalomból egyszerre jelentene csökkentett levegőszennyezést, kisebb szén-dioxid-kibocsátást és kevesebb közlekedési dugót, mégis ódzkodnak az lakosok az autómentes városok gondolatától.
Ha nem látom, nem is létezik – könnyű megfeledkezni a személygépkocsi-forgalom okozta levegőszennyezésről, addig, amíg a gomolygó szmog formájában meg nem jelenik a lakhelyünk felett. Az egészségtelen levegőminőség sokkal komolyabb egészségügyi problémát jelent, mint amekkora figyelmet kap a hétköznapok során, ezt mutatják az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2021-es adatai is, amik alapján évente több mint 13 ezren halnak meg Magyarországon idő előtt a káros légszennyezés miatt.
Ebben nagy szerepet játszanak a személygépkocsik: az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátásának ötödét a közúti közlekedés teszi ki, ebből 61 százaléknyi a személygépjármű-forgalomból származik. A városi autóhasználat természetesen nem jelenti a forgalom egészét, de a rövid, városon belüli utak – ahol valós alternatíva lehetne a tömegközlekedés – jellemzően a pazarlóbbak közé tartoznak.
A probléma tehát adott, a legkézenfekvőbb megoldások az autómentes belvárosok lennének. Ennek gondolata – érthető okokból – sokakat megrémiszt, és a gyakorlati kivitelezés sem olyan egyszerű, mint gondolnánk. A Wired európai fővárosok példáján keresztül vizsgálta meg, hogy miért csak addig utálják a lakók az autómentes fővárosokat, amíg végül nem élnek életvitelszerűen egyben.
London
2016-ban London lakosságának negyede élt olyan részein a városnak, ahol súlyosan egészségromboló mértékű volt a légszennyezettség. A brit főváros szén-dioxid-kibocsátásának egynegyede az ember- és áruszállításhoz volt köthető, ennek háromnegyede a közúti közlekedés tette ki. Az elmúlt hat évben ezért London vezetése elkezdte lecsökkenteni a városban közlekedő autók számát, ennek eredményeként ma 94 százalékkal kevesebb ember él az illegális mértékű nitrogén-dioxid (a tüdőkárosodást okozó anyag) szennyezettségű területeken.
Londonban az autóhasználat-csökkentési intézkedések eltérő formában jelennek meg. Külön díjat kérnek attól, aki a városközpontba hajtana be, forgalomkorlátozó oszlopokat, pollereket és növénytartókat helyeztek ki szerte a városban az átmenő forgalom csökkentése érdekében, így létrehozva az LTN-eket. (Low-traffic neighbourhoods, azaz alacsony forgalmú városrészek.) Az LTN-rendszert 2020-ban vezették be, azóta 40 százalékkal több a kerékpáros jelent meg az utakon, míg az autóval megtett utak száma 25 ezerrel csökkent. A városrendezés egyébként kulcsfontosságú szerepet játszott a londoni Lambeth kerületben, a felmerülő problémákkal, mint a mentőautók behajtásának kérdésével is foglalkoztak: automatikus rendszámfelismeréssel mentesítik a mentőket az átmenő forgalom monitorozására használt kamerák ellenőrzése alól.
Zöld Forbes 3 perc olvasásFenntarthatatlan az életmódunk, de a civilizációnk azért nem omlik össze
Zöld Gólya Ágnes 5 perc olvasásMi lenne, ha hajnal 2 és 3 között sehol nem lenne fűtés? – így számolhatnánk le a magyar gázfüggőséggel
Zöld Forbes 1 perc olvasásAz EU döntött: 2035-ben már nem vehetünk új benzines és dízel autót
Az érintett környék lakóit eleinte mélyen megosztotta az autómentesség kérdése. A kerületi politikusok az ötletcsomag megszavazásáért halálos fenyegetéseket kaptak, a pollereket összegraffitizték. A változások bevezetése óta az LTN-ek támogatottsága folyamatosan nő, a lakosság jelentős része hozzászokott az autó nélküli léthez.
Ljubljana
Ljubljanában viszonylag gördülékenyen ment az átállás a többi európai fővároshoz képest, hisz a városban körülbelül háromszázezren élnek és a területe is csak akkora, mint Pécsé. A szlovén főváros 2007-ben benyújtott „Vision 2025” nevű programjának alapja a belváros autómentes övezetté való alakítása volt, ennek érdekében a mind a tömegközlekedés, mind a bicikliutak fejlesztésére rengeteg pénzt fordítottak. A történelmi belváros mintegy harminc utcáját alakították sétálóutcává. A szlovénok körében elsőre kisebb-nagyobb felháborodást keltett az ötlet, de az akkori polgármester azonban kitartott az intézkedések mellett, idővel pedig a lakosok is alkalmazkodtak a változásokhoz. A belvárosban emellett ingyenesen használható elektromos járműveket, Kavalirokat is bevezettek. A városnéző dotto kisvonatokhoz hasonló kocsik 25 kilométer per órás sebességgel közlekednek és bárki szabadon felpattanhat rájuk. Az intézkedések elismeréseként Ljubljana nyerte el a 2016-os Európa Zöld Fővárosa címet, valamint a légszennyezettség mértéke is csökkent.
Szlovénia, LjubljanaKoppenhága
Az 1973-as olajválság kitörése után a dán fővárosban kiemelt szerepet kapott a környezetvédelem kérdése. A város vezetősége elkezdte az autók helyett a kerékpáros közlekedést támogatni. Az újonnan vásárolt autókra pedig 180 százalékos forgalmi adót róttak ki, egyúttal a korábbi parkolókat gyalogos zónákká és közterekké alakították át. 2012-ben a koppenhágai háztartások csupán 29 százaléka rendelkezett saját autóval.
Helsinki és Oslo
A szén-dioxid-csökkentés és a légszennyezettség megfékezése mellett a közlekedési balesetek számának korlátozása is az autómentesség mellett szól. Helsinkiben és Oslóban 2019-ben egyetlen egy halálesettel végződő közlekedési balesetet sem regisztráltak. Az utóbbiban az autómentesítő javaslatcsomagot autósok elleni berlini falnak bélyegezték és heves tiltakozások övezték. A két skandináv főváros elvetette a teljes autómentességet, enyhébb intézkedésekkel, így sebességkorlátozással, parkolóhelyek megszűntetésével, kevesebb és keskenyebb autósávokkal sikerült ösztönözni a lakosokat arra, hogy a kerékpározást és a tömegközlekedést válasszák a vezetés helyett.
Mi a helyzet Budapesten?
A fővárosban az autómentesítésről jelenleg nincs szó, Budapesten egyelőre csak a pesti alsó rakpart lezárásáról lehet tudni, azonban a levegőminőség javítása érdekében a fővárosi közbringarendszer kiemelt figyelmet kap: a Mol Bubi májusban 900 új biciklivel és 75 gyűjtőállomással bővült. Ezzel együtt a kerékpárosok száma is folyamatosan nő, az I bike Budapest adatai szerint idén májusban a kerékpáros forgalom 38 százalékkal nőtt a tavaly májusihoz képest, ez több, mint 380 ezer elhaladást jelent.
The post Csak addig utálják az emberek az autómentes városokat, amíg ki nem próbálták appeared first on Forbes.hu.
Hasonló tartalmak
Egyiptomba utazik Kövér László
- Portfolio.hu
- 26 Apr, 2025
Gyülekeznek a hívek a Szent Péter téren
- Portfolio.hu
- 26 Apr, 2025